شنبه ٢٩ تير ١٣٩٨
  • دوشنبه های آخر هر ماه و این بار فیلم مستند سوزنگرد
    در ادامه سلسله نشست های ژاپن شناسی دوشنبه های آخر ماه گروه مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و پیرو برگزاری سلسله نششتهای قبلی، روز دوشنبه 31 تیرماه 1398، در برنامه چهارم، فیلم مستند سوزنگرد به نمایش درخواهد آمد.

  • گزارشی از نشست تخصصی نقد و بررسی تحلیلی و انتقادی سفر اخیر "نخست وزیر ژاپن" به تهران
    در تداوم دور جدید فعالیت‌ها و سلسله نشست‌های تخصصی انجمن ایرانی روابط بین الملل، خبرگزاری ایسنا میزبان جمعی از استادان و پژوهشگران دانشگاهی و کارشناسان ارشد وزارت خارجه در رابطه با "نقد و بررسی تحلیلی و انتقادی سفر اخیر نخست‌وزیر ژاپن به تهران" بود.

  • نشست تخصصی "معرفی ایران، سفره ایرانی" برگزار شد
    در راستای معرفی فرهنگ و سنت های اسلامی – ایرانی، روز شنبه 15 تیرماه، نشست " معرفی ایران، سفره ایرانی" با موضوع چای و شیرینی ایرانی با حضور بیش از 120 نفر از هنردوستان و علاقه مندان ژاپنی، از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، با حمایت سفارت کشورمان و با همکاری اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و انجمن بین المللی هنرمندان ژاپن برگزار شد.

  • دشمنان روابط تاریخی و حسنه ایران و ژاپن، در دو کشور نیستند/ جامعه بین المللی باید از طریق اجماع سازی و مقاومت، در جهت تنش زدایی در منطقه و مقابله با اقدامات نظامی آمریکا اقدام نماید/ ایران آمادگی دارد از ابتکار نخست وزیر در جهت حفظ صلح و ثبات منطقه حمایت جدی نماید/استقلال ملت و کشور ایران را با هیچ امتیازی معاوضه نمی کنیم
    رحمانی موحد سفیر ج.ا.ا. ایران در ژاپن روز دوشنبه ۳ تیرماه با حضور در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران داخلی ژاپن ضمن تقدیر از کلوپ خبرنگاران داخلی ژاپن(JNPC) گفت: امروز علاقه مندم در خصوص روابط دوجانبه و سفر بسیار مهم، تاریخی و ارزشمند نخست وزیر ژاپن به ایران، جایگاه منطقه ای و جهانی ایران و توافق هسته ای برجام مطالبی را ارائه نمایم.

  • از پروفسور یوشیفوسا سه کی ایران شناس ژاپنی تجلیل شد
    بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار بر مبنای وصیت نامه واقف، سالانه از یک شخصیت ایران شناس خارجی به پاس زحمات و تلاش هایشان در راستای مطالعات ایرانی تقدیر و هدایای نفیسی اهدا می کند که تاکنون 25 دوره از این مراسم برپا شده است.

https://www.instagram.com/iranbunka/ https://twitter.com/iranbunka http://ja.tokyo.icro.ir https://t.me/iranjapan https://instagram.com/raizani.japan
گزارش تصویری
  • گزارش تصویری مراسم شبی با خاطرات ایران در ژاپن برگزار شد

  • گزارش تصویری شب یلدای ۹۷

  • گزارش تصویری دوره اموزش غذای ایرانی برگزار شد

  • گزارش تصویری اولین همایش بین المللی مانگای اسلامی “Manga x Muslim World 2018”

  • گزارش تصویری نشست تخصصی از عاشورا تا اربعین در ژاپن برگزار شد

  • گزارش تصویری جشنواره جهانی هنر ناتوانان 2018

  • گزارش تصویری سمینار تخصصی" چهلمین سالگرد " در کیوتو

 

اصول دین اسلام

اصول دین

 

 

 

 

 

 

اصول دین پایه‌های اعتقادی دین است [به این معنا که اگر کسی به این اصول پایبند نباشد نمی توان او را به آن دین خاص ملتزم دانست] که اعتقاد به آنها  باید از روی تحقیق باشد، نه تقلید [برخلاف فروع دین].  اصول دین مربوط به اعتقادات انسان و فروع دین مربوط به اعمال انسان می شود. توحید، نبوت و معاد اصول دین اسلام‌اند  و دو اصل امامت و عدل از مسلّمات مذهب شیعه‌اند و هر کس به آنها ایمان ندارد از مذهب شیعه بیرون است [هرچند از اسلام بیرون نیست]. همه ما کم . بیش شنیده ایم که "تقلید در اصول دین جایز نیست" اما تا بحال فکر کرده اید که چرا؟  در این نوشته [که نخستین مقال? این مجموعه در باره اصول دین است] نخست به چیستی "اصول دین" و  "تقلید" پرداخته و در نهایت به این مسئله می پردازیم که چرا تقلید در اصول دین جایز نیست.

 

تعریف اصول دین:

"اصول" جمع "اصل" و از ریشه "اصل ـ یاصل) به معنای "تَه" و "بن" است (المنجد (عربی به فارسی): ج1، ص 24). اصطلاح "اصول دین" اصطلاحى‌ كلامى‌ است و به‌ مجموعه‌ باورهایى‌ اطلاق می شود كه‌ اساس‌ دین‌ اسلام‌ را تشكیل‌ مى‌دهند و انكار هر یك‌ از آنها موجوب خروج از دین می شود. بطور کلی اعتقادات دینی را می توان به دو بخش تقسیم نمود:

‌أ. بخش عقیده ای و نظری که اساس و بنیان دین محسوب می شوند.

‌ب. تعالیم و احکام  عملی که مترتب بر عقاید نظری هستند.

آیت الله مصباح با نظر به این تقسیم بندی، قسم "الف" را اصول دین می نامند:

«مناسب است که بخش اعتقادی دین را اصول دین و احکام عملیه را فروع دین بنامیم» (مصباح، محمدتقی، دروس فی العقیده الاسلامیه، ج1، ص 20)

این‌ اعتقادات‌ از این رو اصول‌ دین‌ نامیده‌ می شود كه‌ علوم‌  دینی دیگر مثل‌ حدیث‌، فقه‌ و تفسیر مبتنى‌ بر آنهاست‌.

 

تعریف تقلید:

تقلید [قلد ـ یقلد]در لغت به معنای "آویختن از چیزی" است لذا در باب تفعیل [در زبان عربی] به معنای "سپردن کار به کسی" است. تقلید در اصطلاح به معنای "قبول قول دیگری بدون مطالبه دلیل" است.

«قرآن كریم ایمان را بر پایه تفكر و تعقل گذاشته است قرآن همواره می‌خواهد كه مردم از اندیشه به ایمان برسند. قرآن در آنچه باید به آن مؤمن و معتقد بود و آن را شناخت، تعبد را كافی نمی‌داند علیهذا در اصول دین باید منطقاً تحقیق كرد، مثلاً این كه خداوند وجود دارد و یكی است مسئله‌ای است كه منطقاً باید به آن پی‌برد و همچنین این كه حضرت محمد (ص) پیامبر خدا است»

چرا در اصول دین تقلید جایز نیست؟

اصول دین

با تعریف تقلید، اکنون می توانیم بگوییم که مراد از "عدم جواز تقلید در اصول دین" به معنای رجوع نکردن به کارشناس دینی در اصول دین نیست. تقلید قبول قول دیگری "بدون دلیل" است و در صورتی که کسی قولی را با ارائه دلیل کافی به ما عرضه کند به مقتضای عقل باید حرف او را پذیرفت و چنین پذیرفتنی در اصول دین مذموم شمرده نمی شود. به عبارت دیگر، رجوع جاهل به عالم با مطالبه دلیل، از ضروریات عقلی است. اما متکلمین شیعه برای شناخت عقلی اصول دین دلایلی ذکر کرده اند که در اینجا تنها به 2 دلیل اشاره می کنیم: 

از آنجا که فطرت و عقل انسان برای "ارضای حس کنجکاوی، دفع خوف و ضرر محتمل و ..." به شناخت اصول دین می پردازد، اگر این شناخت از راه تقلید حاصل شود نمی تواند به این نیازهای انسان پاسخ گوید (ابن میثم بحرانی، قواعد المرام فی علم الکلام: ص30). 

مقلَِّد یا از بر حق‌ بودن‌ مقلََّد خود آگاه‌ است‌، یا آگاه‌ نیست‌. اگر آگاه‌ نیست‌، در این‌ صورت‌ احتمال‌ بر خطا بودن‌ وی‌ را مى‌دهد و بر این‌ مبنا تقلید كردنش‌ قبیح‌ است‌، زیرا او نیز از جهل‌ و خطا ایمن‌ نیست‌؛ اما اگر مى‌داند كه‌ او بر حق‌ است‌، از دو حال‌ خارج‌ نیست‌: یا این‌ آگاهى‌ برایش‌ از روی‌ بداهت‌ حاصل‌ شده‌، یا با دلیل‌ ثابت‌ شده‌ است‌؛ شق‌ اول‌ باطل‌ است‌، و بر مبنای‌ شق‌ دوم‌، یا این‌ دلیل‌ غیرتقلیدی‌ است‌، یا از روی‌ تقلید حاصل‌ شده‌ است‌. در صورت‌ اخیر شمار اشخاصى‌ كه‌ تقلید از آنها لازم‌ است‌، نهایتى‌ نخواهد داشت‌. پس‌ تنها فرض‌ معقول‌ این‌ است‌ كه‌ آن‌ شخص‌ با دلیل‌ به‌ بر حق‌ بودن‌ وی‌ پى‌ برده‌ است‌ و این‌ كار در واقع‌ تقلید نیست‌، پس‌ در این‌ زمینه‌ تقلید باطل‌ است‌ (سیدمرتضى‌، على‌ الذخیرة: 165- 164).

بیان سید مرتضی به خوبی به ما نشان می¬دهد که چرا باید در اصول دین تقلید [متابعت بدون دلیل] را کنار گذاشت.

شهید مطهری نیز دلیل جایز نبودن تقلید در اصول دین را چنین بیان می کنند:

«قرآن كریم ایمان را بر پایه تفكر و تعقل گذاشته است قرآن همواره می‌خواهد كه مردم از اندیشه به ایمان برسند. قرآن در آنچه باید به آن مؤمن و معتقد بود و آن را شناخت، تعبد را كافی نمی‌داند علیهذا در اصول دین باید منطقاً تحقیق كرد، مثلاً این كه خداوند وجود دارد و یكی است مسئله‌ای است كه منطقاً باید به آن پی‌برد و همچنین این كه حضرت محمد (ص) پیامبر خدا است» (مطهری، مجموعه آثار، ج 3، ص 59).

 

نوشته بهرام علیزاده – گروه دین و اندیشه تبیان

 


 

منابع:

احمد سیاح، فرهنگ بزرگ جامع نوین، ترجمه المنجد (عربی به فارسی)، انتشارات اسلام.

مصباح، محمدتقی، دروس فی العقیده الاسلامیه، ج1

ابن میثم بحرانی، قواعد المرام فی علم الکلام، تحقیق سید احمد حسینی، (انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی 1406، چاپ دوم)

سیدمرتضى‌، على‌ الذخیرة، به‌كوشش‌ احمد حسینى‌، قم‌، 1411ق‌

شهید مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، صدرا، چهارم، 1374، ج 3

 

آدرس رایزنی

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن - توکیو

5 Chome-7-9 Higashigotanda, Shinagawa, Tokyo 141-0022, Japan

京都品川区東五反田5-7-9

 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1909 | بازدید امروز : 52 | کل بازدید : 380125 | بازدیدکنندگان آنلاين : 1 | زمان بازدید : 1.3750